Sayfalar

28 Nisan 2015 Salı

Hep aynı soru: Yeni gemi inşaa siparişleri için doğru zaman mı, mesela Kore'de?

Güney Kore’nin önemli tersanelerinden birinin Genel Müdürü olan bir arkadaşım zaman zaman kendi değerlendirmelerini benimle de paylaşıyor. Geçen hafta yine özet bir değerlendirmesini gönderdi, sizlere de müsaadenizle aktarmak istiyorum.
 
“Yeni inşa faaaliyetlerinde durum:
 
1.    Tersaneler
 
Biriken zararına kontratlardan büyük kayıplar nedeniyle tersanelerin başı dertte. Hyundai, Samsung, Daewoo ve Hanjin büyük zarar yaptı ve bildiğiniz üzere STX, Sungdong ve SPP iflas etti.
 
Daesun hariç tüm küçük ve orta ölçekli tersaneler ise kapatıldı.
 
Dolayısıyla bu iflaslar onlara borç veren bankaları da fazlasıyla olumsuz etkilemiş durumda.
 
 
2. Taşımacılık
 
Kore denizcilik şirketleri krizin yol açtığı olumsuz etkileri bertaraf edecek şekilde yeniden yapılanıyorlar, bu yüzden yeni işlere ya da belirli bir alana yatırım yapabilecek yeterlilikte değiller.
 
 
 
3. Yeni inşaa
 
Büyük konteyner gemileri ve tankerlere yönelik fazla olmayan sayıda yeni inşaalar sebebiyle gemi fiyatlarında iyileşme şimdiye kadar görülmüş değil. Tersaneler bu bağlamda bakıldığında kontratları neredeyse maliyet altında yapmış durumdalar.
 
Tersanelerin mevcut düşük piyasa koşullarında daha da fiyat düşürme şansları olmadığından sipariş verme niyetinde olan armatörlerin bu şartlarda siparişlere başlaması beklenmektedir.”
 
 
Burada naçizane kendi düşüncelerimizi de paylaşacak olursak, Armatörler konu yeni inşa ya da yeni yatırım olunca genel olarak kararlarını aşağıdaki sırada veriyor;
 
1. Taşımacılık piyasasının analizi; burada bakılan piyasalar başta yük piyasası olmak üzere ikinci el gemi, hurda ve yeni inşa piyasasını kapsıyor, ek olarak tamir piyasası (yeni kural ve konvansiyonlar), işletme maliyetlerindeki değişmeler oluyor. Burada her ne kadar raporlar esas gibi gözükse de esasen firmanın, paydaşların ya da danışmanların tecrübe ve bilgiye dayalı görüş ve tahminleri önemli rol oynuyor,
 
2. Yukarıdan çıkacak sonuçlar olumlu ya da olumsuz kategorisinde yeni iş stratejileri ve iş fırsatlarını oluşturuyor. Sektör dışı bir örnek olacak ama bugün post-it gibi ürüne sahip olmamızın nedeni 3M firmasının dünyanın en güçlü yapıştırıcısını bulmak için harcadığı emek ve paranın karşılığıdır. Bulunan tam tersine dünyanın güçsüz yapışkanı olmuş ama akılcı bir stratejiyle post-it’in yaratılmasına yol açmıştır. Kısaca olumsuz bir durumdan iş fırsatı yaratılmıştır.
 
3. Stratejilere göre yeni hedeflenen filo üzerinde çalışmalar yapılıyor ve aşağıdaki alternatifler değerlendiriliyor;
 
  • Filodaki gemilerin yeterliliği,
  • Dışarıdan bir geminin kiralanması,
  • Var olan bir geminin satın alınması,
  • Yeni bir geminin inşa ettirilmesi.

Eğer yukarıdakiler doğrultusunda çıkan karar yeni inşaa ise konsept seçiminden tutun finansmanına günlerce yazmamız mümkün ama yeni inşaa piyasasını Kore’den alınan özet bilgilerle yukarıda bir nebze de olsa vermiş bulunuyoruz. Yine de sorularınız olursa bize yazabilir, gerektiğinde Koreli arkadaşlarımızla da görüşebiliriz.
 
Ülke olarak daha güçlü filolar kurabilme ve buna hepimizin katkıda bulunabilmesi temennisiyle.



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder