10 Haziran 2019 Pazartesi

Oslo Norshipping Fuarı ve Mareforum Oslo İzlenimleri

Öncelikle geçmiş Ramazan Bayramınızı en içten dileklerimle kutlar, aileniz ve sevdiklerinizle sağlık, mutluluk ve huzur dilerim.

 

Geçtiğimiz hafta bayrama denk gelen bir Oslo Norshipping Fuarı ve Mareforum Oslo yaşadık. Her iki organizasyona gerek OKT Denizcilik ve Ticaret Ltd. gerekse Gisbir Dış İlişkiler Komisyonu Üyesi olarak katılım gösterdik. Bu vesileyle sizleri fazla sıkmadan kısaca izlenimlerimizi paylaşmaktan memnuniyet duyacağız.

 

Mareforum bünyesinde geçen Pazartesi organize edilen Mareforum Oslo’da IMO 2020 , Gemi Finansmanı ve Gelecekle ilgili güncel konularda oturumlar düzenlendi. Bu oturumlara Gisbir Dış İlişkiler Komisyonu olarak başkanımızla katıldık. Genel konuşulan hususlara ait değerlendirmelerimi aşağıdaki şekilde özetleyebilirim;

 

-          Balıkçılık ve yolcu gemileri dışındaki segmentlerde yer alan diğer Norveç Armatörlerini biraz moralsiz bulduğumu ifade edebilirim.

 

-          Bunun sebepleri piyasaların hala bir türlü eski seviyelere geri dönüş yapmaması, finans piyasalarındaki gelişmeler ve yeni yürürlüğe girecek BWTS ve IMO 2020 ile ilgili düzenlemeler ve daha da başımıza neler gelir korkusu gibi özetlenecek durumlar olarak görünüyor.

 

-          Denizcilik gerek tersaneler gerekse Denizcilik firmaları açısından büyük rakamların döndüğü bir yatırım alanı. Bu bağlamda bakıldığında çoğu armatörün gözünde bu durum acaba ben bu alana kanalize ettiğim paramı facebook, google vs. gibi günümüzde daha hızlı devinim gösteren firmalara yatırsam daha mı iyi olurdu sorularını oluşturmaya başlamış.

 

-          Ancak bu durum uzun yıllardır bu alanda yer alan çoğu firmayı da bu sektörde kalmaya fakat stratejilerini daha dikkatli gözden geçirmeye iten bir neden olmuş.

 

-          Avrupalı bankacılar ise kriz öncesi hızlı ve kolay girerek destekledikleri bu sektörden benzer bir hızla ve bekle gör taktiğiyle halihazırda biraz uzak kalmaya çalışıyor.

 

-          Bir çok banka verdikleri kredilerde armatörden istedikleri özkaynak oranlarını neredeyse % 50’ye kadar yükseltmiş durumda ki bu durum da yatırımcı açısından yatırımları beklemeye itiyor.

 

-          Armatörlere önerilen bir sistem birleşmeler yani % 25 özkaynak ile finans arayarak gemi almak yerine 4 armatör bir araya gelerek finans ve onun maliyetleriyle uğraşmadan birlikte gerektiğinde tek gemi almak ve operasyonel maliyetleri de bu sayede düşürerek daha karlı bir yatırım elde etmek. Tabi her ikisi sistemin de kendine ait sıkıntıları olduğu aşikar.

 

-          Kriz öncesine gore finans maliyetlerinin istenen özkaynağın arttırılmasına rağmen daha da arttığı malum. Öyle ki yapılan bir araştırmaya göre 25 Milyon USD değerindeki bir gemide geçmişe göre finans maliyetlerindeki artış yaklaşık gün bazında 2.000 USD.

 

-          Durum ne olursa olsun Norveç Denizcilik Firmaları 1800’lü yıllardan beri denizcilikle uğraşan halihazırda 6. Kuşak ve ötesinin yönettiği firmalar ki anlattıkları çalışma sistemleri kendilerini bazı tökezlemeler olsa da uzun yıllar bu sektörde başarıyla tutacak gibi görünüyor. Gerçekten güçlü ekipler ile çalışıyorlar, mütevazilik, disiplin ve dürüstlük ön planda ve sürekli herkesi değer vererek dikkatle dinliyor, notlar alıyorlar. Bu açıdan ülkemizdeki başarılı Denizcilik firmaları ve Tersanelerimizin de benzer bir çalışma yapısında olması açıkçası beni de çok memnun etti.

 

-          Özetle gerek Norveç’te gerekse dünya üzerinde gözüken çürük meyveler birkaç sene içerisinde daha sektörden ya silinecek ya da sahip ya da ad değiştirecekler.

 

-          Diğer bir dile getirilen husus BWTS ve IMO 2020 oldu ki genel görünüm IMO 2020 yani scrubberlar hususunda herkes ya çok farklı görüşlerde ya da kararsız. Kısaca herkes büyük ölçüde armatöre direkt getirisi olmayan bu hususların charterer tarafından da çok umursanmayacağını düşünüyor ve biraz ümitsizler. Hatta konuşmalar esnasında durum öyle bir hale geldi ki bir bayrak devleti yöneticisi armatörlerin bu konuda hep kendilerine geldiğini ama bu konudaki itirazlarını kendilerinden çok IMO ile görüşmelerinin daha doğru olacağını ifade ederek, bir nevi bıkkınlığını belirtti.

 

-          Neticede hepimiz Norveçli ya da Türk, Tersaneci ya da Denizcilik firması hepimiz aynı geminin içerisindeyiz ve görünen o ki özel hususları bir kenara bırakıp birlikte hareket etmemiz gerekiyor. Konuya özelde baktığımızda ise hergün çok büyük rakamlar kazanıp ya da kaybedeceğimiz bu sektörde üçe beşe bakmayıp, ekiplerimizi daha da güçlendirmemiz ve her mevcut ya da olası konuda stratejiler üretip, başarının tadını birlikte çıkarmamız gerekiyor.

 

Ayrıca bu vesileyle adımıza verdikleri resepsiyon ile bizleri davet ederek onurlandıran Sn. Norveç Büyükelçimiz, değerli eşleri, Askeri Ateşemiz ve tüm Büyükelçilik çalışanlarımıza da ayrıca teşekkür ederiz. Kendilerini değerlendirmek pek haddimize olmayabilir ancak oldukça donanımlı ve kaliteli bir ekipler ve bizlere her konuda gereken desteği vereceklerinden gayet eminiz. Kendilerine buradan tekrar teşekkür ederiz.

 

Gelelim Norshipping Fuarı ile ilgili değerlendirmemize;

 

-          OKT Denizcilik olarak temsil ettiğimiz yerli ve yabancı tersanelerimizin önemli ölçüde katılım gösterdiği bu fuarda biraz enteresan olarak Çin tersanelerimiz tamirden ziyade yeni inşaa ekipleriyle katılım gösterdiler. Bunun en önemli sebebi scrubber konusunda tamir tersanelerimizin 2020 yılı Nisan ayı ve sonrasına kadar dolu olması gibi gözüküyor. Gelen diğer bazı Çin tersanelerimiz ise scrubber işinde çok da fazla olmak istemediklerini daha çok normal havuz ve  tamirlere yoğunlaşmak istediklerini ifade ettiler.

 

-          Diğer Dünya ve Avrupa tersanelerimiz ise kendilerine ait standlarda yerlerini aldılar. Özellikle gerek BWTS gerekse Scrubber retrofit konusunda tersanelerimiz dünya üzerinde hazırlıklarını yapmış hatta bazı tersanelerimiz en kısa sürede gemileri bu çalışmaları yaparak tamamlayıp teslim edecek şekilde çalışmalarını yapmış ve bu konuda referanslarını oluşturmuş görünüyor. Bu bağlamda bizler de OKT Denizcilik olarak Türk Armatörlerimize başta Çin olmak üzere dünya üzerinde tersanelerimizde tamir, havuz, retrofit ve yeni inşa alanlarında hizmet vermekten memnuniyet duyacağız.

 

-          Bu fuar ayrıca Türk tersanelerimizin önemli ölçüde ve aktif olarak katılım gösterdiği bir fuar oldu. Norveç ile yapılan geçmiş projelerimiz en büyük referansımız. Genel olarak gördüğüm gerek Norveçlilerin bize pozitif bakışı gerekse bizim kendimize olan güvenimiz üst düzeyde. Önümüzdeki dönemde mütevaziliğini bu zamana kadar devam ettiren tüm tersanelerimizin daha da başarılı projelere özellikle yeni inşada imza atacağını düşünmekteyim. Bunun dışında gördüğüm önemli hususlardan birkaçı da özellikle balıkçı ve yolcu gemilerindeki Norveçli armatörler gemi sayısı fazla olmayan, uzun yıllardır bu sektörde olan ve kendi yağında kavrulan firmalar. Arkalarındaki finansal gücün ne olduğu tam belirgin değil, bu bağlamda tersanelerimize yaptıkları kontratlarda çok dikkatli olmalarını naçizene öneririm.

 

-          Bir de bazı Norveçli armatör ve Türkiye’de hull inşa ettirmeyi düşünen gruplardan gelen bir eleştiri; kendilerine gerek Norveç gerekse Türk tarafından bazı kişilerden gerçek anlamda broker olmadığı halde broker olduğunu ifade eden, Türk tersanelerini iyi tanımadığı halde herkesi iyi tanıdığını ifade eden bazı kişi ve grupların olması (ki buna bazı büyük Brokerlık firmaları dahil) söylendi ki bu konularda da tersanelerimizi kurdukları ilişkilerde dikkatli olmaya naçizane öneriyoruz. Broker iş getiren değil, her iki tarafa da kazandırandır ve temeli oturmayan işler ileride büyük sorunlara yol açabilir. Broker öncelikle tersaneyi iyi tanımalıdır, sonrasında yabancı alıcıdan birlikte emin olunmalıdır, aksi takdirde hep bir bacak havada kalır. Sonuçta kazanan hem tersane hem de Türk tersaneciliği olacaktır. Iyi ve başarılı bir tersane için brokera verilen ücret de getirileri yanında önemli değildir, çünkü planlı ve programlı çalışan ve iyi yönetilen bir tersane bu ücretlerin üzerindeki bir miktarı mevcut yapısıyla zaten kazanacaktır. Brokerla pazarlık ise hem brokerı olumsuz etkiler hem de tersanenin üretim planlaması ve başarılı gemi teslimi konusunda brokerda soru işaretleri bırakır.

 

Sonuç olarak, bütün taraflar açısından başarılı geçtiğini düşündüğüm bir fuarın arkasından tüm katılımcılara ve sizlere tekrar başarılar diliyor, geçmiş bayramınızı tekrar kutluyorum. Her türlü detay sorunuz için tarafıma yazabilir ya da arayabilirsiniz.

 

Dünya üzerindeki üst düzey tersanelerimizle ve broker partnerlerimizle aşağıdaki çalışma alanlarımızda sizlere yardımcı olmaktan büyük memnuniyet duyacağımızı belirtir, iyi çalışmalar dilerim.

 

Saygılarımızla,

 

Osman Kaya TURAN 
Genel Müdür

Gemi İnşaatı ve Gemi Makinaları Yüksek Mühendisi (MBA, MSc)

 

 

OKT SHIPPING & TRADING LTD.

Şemsettin Günaltay Cad. Köseoğlu İş Merkezi Kat:4 No: 152/20 Kazasker - Kadıköy ISTANBUL TURKEY

T +90 216 356 22 82 F +90 216 356 22 84 M +90 530 415 14 12 E okt@oktshipping.com

 

v  SHIPBROKERS (NB / SalE & Purchase / Demolıtıon)

v  REPRESENTATIVES (TurkIsh & Worldwıde Shıpyards)

v  Sıte Team Supervısıon ın Chına & Turkey

v  RESEARCH & MARINE CONSULTANTS

 

SOME OF OUR REPRESENTED WORLDWIDE SHIPYARDS & WORKSHOP LOCATIONS

North Europe & Baltic

UK – Netherlands – Sweden - Poland – Benelux 

Estonia - Lithuania – Finland

Southwestern Europe  & Mediterranean

Portugal (Lisbon) - Croatia - Malta - North Cyprus

America

The Panama Canal - North America - Central America

Caribbean Sea - South America

Africa

Las Palmas, Gran Canarias - South Africa - Namibia

Cameroon - Ivory Coast - Senegal

Far East

North China - Central China (Shanghai region) - South China

Singapore - Indonesia - Korea - Vietnam - Philippines

Persian Gulf

UAE – Qatar – Saudi Arabia

Black Sea

Romania - Ukraine - Danube River

Turkey

Istanbul - Yalova - Black Sea - Eastern Mediterranean

 

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder