16 Eylül 2014 Salı

Dengesizlik üzerine ince oyunlar ve gemi tiplerine göre piyasalar


Dengesizliği yaratarak istikrarı sağlamak ne kadar doğru olur anlamak mümkün değil ama başta Çin olmak üzere Uzak Doğu ülkeleri gemi inşaada rekabet avantajını kendilerine çevirebilecekleri düşüncesiyle dünyayı talep fazlası gemilerle dengesizliğe sokmaya devam etmekteler. Bunun en güzel örneği ise geliştirdikleri gemi inşa politikaları, ucuz maliyetler ve sektöre pompaladıkları finansal araçlar.

Avrupalılar ise bu karmaşanın içerisinde iki alanda varlar ve belki de o nedenle bu politikaya sessiz kalıyorlar.

1. Uzak Doğu bankalarının sağladıkları finansların önemli bir kısmı perde arkasında devlet garantisi karşılığı genellikle Avrupalı bankacılar tarafından sağlanıyor, dolayısıyla garantili ve mevcut ortamda karlı kazanç sağlamış oluyorlar,

2. Uzak doğu tersanelerinin ve özellikle Çin’in çoğu ekipmanı Avrupalı üreticilerin oradaki fabrikaları tarafından karşılanıyor. Yine de kalite Avrupadaki üretimi tutmuyor ama herkes kendi çıkarına baktığı için pek aldıran da olmuyor.

Herkes karşılıklı birbirinin ipini çektiği sürece kazananın ya da kaybedenin kim olacağını birlikte göreceğiz ama ülke olarak bu işin hiçbir tarafında olmamamız, alacağımız risk açısından iyi olsa da etkinliğimizi giderek kaybediyor olmamız açısından da üzücü.

Tüm bunlar olurken Avrupa kendi nüfuziyetini devam ettirebilme açısından aşağıdaki konularda çalışmalarını sürdürüyor;

- Yenilikçi ve yüksek teknolojili gemiler,
- Yenilikçi ve yüksek teknolojili ekipmanlar,
- Çevre ve güvenlik düzenlemelerine dayalı yeni ticaret bariyerleri.

Armatörler cephesinde ise enteresan bir durum var çünkü alınan bu gemiler özellikle Çin yapımı ise ikinci elde pek alıcı bulamıyor (nedense kimse istemiyor) ve de çok sıkı takip edilenler hariç çok da dayanıklı olmuyorlar. Öyle ki bir bakıyorsunuz iki yaşında Çin gemisi 15 yaşında Japon yapımı gemiden daha fazla sorun çıkarıyor.

Ancak güçlü armatörler aynı gemiden çok sayıda alarak ve uzun yıllar ikinci elde satmadan sadece taşımacılık amaçlı kullanacağı düşüncesi ve diğer sunulan cazip imkanlar nedeniyle belki de kendileri için en doğru karar vererek yatırım yapıyorlar.

Biraz da gemi piyasalarının kendine has dengelerine ve beklentilere bakarak ilerleyelim.

Kuru yük piyasası;

§  Yeni inşaa teslimleri geçen yılın ilk yarısına göre % 26 düşerken, fiyatlar aynı seviyede kaldı ancak ikinci el gemi fiyatları % 20’ye kadar düştü.
§  Toplam filo bu yıl günümüze kadar yaklaşık % 3 civarında arttı.
§  Hurdaya ayırmalar; 2013 yılında 23.1 mdwt iken 2014 yılında günümüze kadar sadece 8.1 mdwt civarında oldu. Kısaca ilk yarı bazında bakılırsa hurdaya ayırma geçen yıla göre yarı yarıya azaldı.
§  Toplam filonun sadece % 12’si 20 yaş ve üzeri, sadece % 7’si 25 yaş ve üzeri durumda.
§  Gelişen ticaret hacmi ve yavaşlayan yeni inşa teslimleri nedeniyle arz ve talep dengesinin en iyi ihtimalle 2016 yılı içerisinde yakalanabileceği öngörüleri bulunmaktadır. Bu da bir önceki “Denizcilikte iyileşme hala kapıyı çalmadı” yazımızdaki basit hesaplamamızın doğruluğunu gösteriyor.
§  Piyasayı yakın gelecekte hareketlendirebilecek temel olgular ise Çin çelik üretiminin gücü, düşük maliyetli demir cevheri tedariğinin devamı ve Brezilyalı demir cevheri ihracatında artış olarak gözükmektedir.
Beklentiler;
§  Bu yılın ikinci yarısında da yeni inşaa teslimlerinin yavaşlayacağını tahmin ediyoruz.
§  Navlunlarda ise çok büyük artışlar olmasa da mevcut çok düşük spot oranlarının üzerinde artışlar öngörüyoruz. Eğer herşey iyi giderse geçen yılın ortalamalarını görmek mümkün olacaktır.
§  Esasen tüm pozitif beklentiler mevcut boş tersane kapasitelerinin doldurulmadığı üzerine kurulu olup, boş kapasitelerin doldurulması geleceği kötü yönde etkileyebilir.
Tanker Piyasası;

§  Rafinerilerdeki bakım çalışmaları nedeniyle spot piyasada oranlar geçmiş dönemde zayıf seyrederken 3. Çeyrek ile birlikte pozitif bir gelişme içerisine girmeye başladı.
§  Yeni inşaa teslimlerindeki ötelemeler devam ediyor.
Beklentiler;
§  Bakımdan çıkan rafineler ve artan petrol ihtiyacı nedeniyle daha pozitif bir dönem bekleniyor.
Konteyner piyasası;

§  Navlun oranları küçük ölçekli gemilerde hafif bir düşme gösterirken panamax üzeri gemilerde kademeli olarak artış göstermiştir.
§  Boşta kalan filo miktarı 2011 yılından bu yana en düşük orana ulaşmış ancak hareketli sezonun arkasından bu rakamın yine yükseleceği öngörülmektedir.
§  Ikinci el gemi fiyatları % 15’e yakın düşerek, 2013 yılından bu yana en düşük seviyelerdedir.
§  Yeni inşaa fiyatları diğer gemi tiplerine olan talep nedeniyle aynı kalmaktadır.
§  Navlun piyasaları dalgalı seyre devam etmektedir. Liner şirketlerinin periyodik olarak fiyat arttırma uygulamaları uygun gibi gözükse de kısa ömürlü olmuştur. Bu sebeple firmalar maliyetleri düşürmek ve operasyonel etkinliği arttırmak amacıyla birleşme ve ortak çalışmaya gitmektedir.
Beklentiler;
§  2014’ün geri kalanı ve 2015 yılında talepte artış beklenmektedir.
§  Yeni inşaa teslimlerindeki azalma burada da gelecek açısından anahtar gösterge olacaktır.
Kimyasal Tanker;

§  Yeni gemi siparişleri tüm filonun % 23,5’u düzeyinde seyrediyorken, 2015 ve 2016 yılında teslim edilecek gemiler filoyu her sene % 9 civarında arttıracak,
§  Ucuz sermaye ile sektöre giriş eskiye göre daha kolaylaştığından siparişler de artıyor ve iyileşme önündeki engelleri arttırıyor,
§  Talepte olan tarihi % 4’e yakın artış hurdaya verme isteğini de azaltıyor,
§  Piyasada, limandaki gecikmeler, sıkılaşan denetlemelere dayalı gereksinimler, Balast suyu ile ilgili düzenlemeler ve SOx ve NOx emisyon kontrol alanlarındaki çevre düzenlemeleri nedeniyle maliyet baskısı da bulunmaktadır.
Beklentiler;
§  Piyasaya rakamsal anlamda olmasa da hisler anlamında pozitif bir gelecek beklentisi hakimdir.
Offshore piyasası:

Sanılanın aksine bazı gemi tiplerinde aşırı üretim olduğu için bu sektör özel bazı alanlar dışında yakın gelecekte sıkıntıya girecek gibi duruyor. Halihazırda biz bu işi beceremedik diye bu alandan çıkan firmaların ortaya koyduğu ders bu alanda çalışmanın oldukça uzmanlık, tecrübe ve bilgi birikimi gerektirdiği. Ayrıca iyi bir global iş ağı ve bu alanda ciddi saygınlık da gerektiriyor.

Gerek global gerekse daha orta ölçekli ve küçük armatörlük firmaları için geliştirdiğimiz yardımcı çözümleri öğrenmek için ayrıca bize yazabilirsiniz.

Daha parlak piyasalar ve denizciliğimiz açısından başarılı günlerde buluşabilmek temennisiyle bir sonraki yazımızda görüşmek üzere...

Saygılarımla,

Osman Kaya TURAN


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder