1 Temmuz 2015 Çarşamba

2015 Yılı İlk Çeyrek - Global gelişmeler, denizcilik sektörü ve tersanelere etkileri, geleceğe yönelik tahminler

2015 Yılı İlk Çeyrek - Global gelişmeler, denizcilik sektörü ve tersanelere etkileri, geleceğe yönelik tahminler

Yazımın başlangıcında dünyadaki gelişmeler üzerine kısa notlar ve düşüncelerimi özetlemek istiyorum müsaadenizle;

-          Dünya ekonomisi ve dolayısıyla ticareti bana göre tıkanmış durumda,

-          İran ile muhtemel anlaşma olmayacak gibi ama sırf petrol fiyatları daha da aşağıya gelmesin diye bunun olmamasını isteyenler zaten çoğunlukta,

-          AB, global krizin başından beri üzerine düşeni yapmadı ve yapamadı. Bu maalesef Almanya ve Fransa’nın kendi şirketlerinin ve bankaların durumunu kurtarma çabalarından kaynaklanıyor,

-          Yunanistan hadisesi var bunu ne şekilde yorumlamalıyız onu da zaman gösterecek gibi,

-          Etrafımız cadı kazanı gibi, Ukrayna’dan Tunus ve Cezayir’e kadar her yer karışık bölgemizde,

-          Denizcilik firmaları işler ne kadar kötü olsa da taahhütlerini iflas pahasına yerine getirmeye çalışırken maalesef finans kuruluşları ve sigorta şirketleri aynı hassasiyeti özellikle yurtdışında yerine getirmiyorlar.

-          Krizden beri aşağıdaki tabloda da görüldüğü üzere dünya ticareti endüstriyel üretimin çok altında seyrediyor ve bir türlü dengeye gelemiyor.

Sektör üzerine kısa notlar ve gördüklerim;

Sektör geneli;

-          Tersanelerdeki sipariş azalmaları pazarın dengeye gelmesini sağlayacağından yeni inşaa fiyatlarını önümüzdeki yıllarda arttırabilir öngörüsü mevcut.

-          Zayıflayan yen nedeniyle düşen maliyet nedeniyle ilk üç ayda en çok kazançlı olan Japon tersaneleri oldu.

-          Aynı dönemde geçmiş dönemlere göre Korelilerin yeni siparişleri % 36’lar düzeyinde düşerken Çin ise % 80 oranında düştü. Bu durum Çin’in atağa geçtiği son on yıl içerisinde aldığı en kötü sonuç.

-          Sac fiyatları Asya’da 2004 Martından beri ilk defa 600 Usd altına indi hatta 2009 ortalarındaki düşmenin de altında seyrediyor.

TANKER Piyasası

-          Düşen petrol fiyatlarıyla canlanan Tanker piyasasında riskler;

·         Yeni siparişler,

·         Tersane kapasiteleri ve

·         Yavaşlayan hurdaya ayırma.

 

-          Tanker piyasasındaki güçlü hususlar;

·         Dünya petrol ihtiyacının her zaman yüksek olması,

·         Tanker filo kullanımının % 85 düzeyinde olması,

·         Mevcut iş hacimlerinin terminal ve limanlarda sıkışmaya yol açması şeklinde ifade edilebilir.

Yukarıdaki hususlar diğer segmentlere göre daha güçlü bir tanker piyasası doğurmaktadır.

KURUYÜK Piyasası

-          Kuruyükdeki kötü gidişatın devamı bekleniyor. Bunu yıllara göre aşağıdaki index dağılımında açıkça görmek mümkündür.

-          Yine de kuruyükde pozitif gözüyle bakabileceğimiz hususlar;

·         Düşük petrol ve emtia fiyatları

·         2016 yılıyla ilgili IMF’in olumlu değerlendirmeleri

·         Artan hurdaya ayırma

·         Azalan siparişler

·         Düşük faizli hedge fon ve özel sermayeler

·         Güçlü USD

-          Kuruyükçüler açısından negatif hususlar ise;

·         Düşük yeni inşa fiyatları

·         2015/2016’da yeni gemi teslim oranlarının yüksek oluşu

·         Yük hareketlerinin çoğunluğuna esas Çin, Brezilya, Venezuela ve Rusyada düşük GSMH gelişimi

·         Yeni inşaanın kontrolü için Çin, Kore ve Japonya arasında işbirliği olmaması

·         Sürekli farklı gemi tipine yönelerek kapanmadan kaçan tersaneler

Kısaca negatif unsurlar maalesef pozitif unsurlardan ağır basmaya devam ediyor.

OFFSHORE Piyasası

-          2008 sonrası ayakta kalabilmek için Kore ve Çin tersaneleri Offshore işine girmeye kalktılar fakat kar edemediler hatta zarar ettiler,

-          Bunun genel sebebi üzerine çeşitli düşünceler olmakla beraber genel konsensüs; “daha önce yaptıkları gemiler gibi bildikleri ve marjinleri kontrol edebildikleri bir iş değildi” şeklindedir,

-          Açıkçası ben de aynı sıkıntıların Türk tersanelerinin başına gelmesinden hep korktum ve korkuyorum. Dolayısıyla bu konuda çalışan veya çalışmakta olan tüm tersanelerimize gelecekte sipariş alma ve pazarlamadan teslime çok çeşitli hususlarda özellikle dikkatli olmalarını tavsiye ediyorum.

Genel sonuçlar ve tahminler

-          Petrol fiyatlarındaki düşme ve buna bağlı düşecek emtia vs. ve yine bağlı şekilde artacak ticaret nedeniyle tersanelere bir katkı sağlanması lazımdı. Ama bunlar nedense bir şekilde başka faktörlerce absorbe edildi.

-          Yine de tanker endüstrisi düşen fiyatlarla artan ticaretten fayda sağlıyor diyebiliriz.

-          Kısaca ticari gemilerde durum kasvetli ve tanker ile konteynerde artış olsa da yeni inşa fiyatlarında 2017’ye kadar % 7-10 civarında düşmeler bekleniyor.

-          Tanker sahipleri dahil herkes gelecek ile ilgili endişeli.

-          Eco-design gemilerin akibeti ve geleceği ne olacak daha doğrusu satacak bir eco-design tanımı nedir bence henüz bulunmuş değil ama alınacak teşvikler nedeniyle bu gemilerde bir talep başlamış durumda.

-          Ballast treatment için erteleme gelecek deniyor.

-          GT olarak dünya filosunun % 60’ı 10 yaş altı. Bu da yeni bir yükselmenin 15-20 yıl sonra Pazar koşulları ve gemi tipine göre gerçekleşeceğini gösteriyor. Tabi bunu öngören yatırımcıların bazıları kaçacağından sektörün daha öncesinde kapasite nedeniyle dengeye gelmesi de mümkün.

-          Bu doğrultuda 2010 yılına kıyasla dünya tersane kapasitesinin 2019 yılında yaklaşık yarı yarıya düşeceği düşünülüyor.

Bu ortamda başarı faktörlerine bir sonraki yazımızda yer vereceğiz.

Zamanı doğru işler ve kararlarda kullanabilmek temennisiyle şimdiden iyi bayramlar dilerim.

Saygılarımla,

 

Osman Kaya Turan

 

Mobile (Yeni)  : +90 530 415 14 12

Mobile             : +90 532 799 66 92

E-mail: oktyazilar@gmail.com

Yazılar ve bilgi için: http://osmankayaturan.blogspot.com

İSTANBUL

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder