Konuştuğumuz ya da görüştüğümüz tüm çevreler neredeyse durma noktasına gelen ve son yıllardaki en kötü yıl olarak tanımlıyor yeni inşaa piyasasını.
Piyasalar ne zaman dengeye gelecek, artan filo ne zaman eriyecek ya da taşımacılığa olan talep ne zaman artacak henüz bilemiyoruz ama tek bildiğimiz dünyadaki süregelen global kriz ne zaman tersine döner ve iyileşme başlarsa, o anda ayakta kalabilmiş tersanelerde de hareketlenme başlayacaktır.
Bu bağlamda ihtiyaç ya da hareketlenme görülmeyen piyasalardaki gemi tipleri bir süre daha olduğu yerde kalacak gibi gözüküyor.
Yunanlı armatörler bir taraftan eski ya da sorunlu gemileri elden çıkarırken 5 yaşına kadar olan ancak Çin inşaası olmayan gemileri sessizce ucuz fiyatlardan bulduklarında toplamaya devam ediyorlar.
Kimse bu belirsiz piyasada parasını yeni inşaalara ucunda garanti charter fırsatı olmadığı sürece yatırıp bir de teslime kadar uykusuz geceler geçirmek istemiyor. Ancak doğru stratejilerle yeni inşaadan önümüzdeki yıllarda fırsat yakalamak her zaman mümkün olacak gibi de duruyor.
Çin tarafına gelince imkanlar neredeyse sonsuz şekilde armatörlerin önüne sunuluyor, aldığınız geminin kalitesi büyük ihtimal sadece sizin ekibinizin kalite ve bilgisi ile yaptığınız yeni inşa anlaşmasında ne kadar güçlü olduğunuza göre değişecek ancak küçük siparişlerde dahi güçlü olmanız mümkün gözüküyor.
Diğer taraftan BWT ve diğer regülasyonlar hususunu bir kenara bırakırsak ikinci eldeki düşük fiyatlar nedeniyle yeni inşaaya göre daha ucuza ve hemen alarak gemiyi işletebilme avantajı da yeni inşaaları dünyada baltalayan diğer bir sebep. Çünkü fiyatları ne kadar düşürürseniz düşürün aynı hatta çalışabilecek ikinci el geminin neredeyse hurda fiyatına yaklaşan ikinci el değerini ve teslim zamanını yakalayabilmeniz mümkün değil.
BWT ve diğer regülasyonları mevcut gemiler üzerinden en kötü senaryo ile düşünürsek BWT konusundaki gelişmeler nedeniyle özellikle Yunanistandaki armatörlerin çoğu Eylül 2017 öncesinde havuzlarını gerçekleştirme hazırlığındalar.
Bu durum esasen tersanelerin de istediği bir durum olmamasına rağmen, bu durumun gerçekleşmesi durumunda fiyatların tamir ve havuzlarda dünya üzerinde artması ve hatta havuzlarda aşırı bir yoğunluk olabileceği ve yer bulmanın zorlaşacağı bekleniyor.
Bu konu ya da IOPP konusundaki kararlar ve istisnalar netleşmese de biz halihazırda armatörlerimizi bu konuda bilgilendiriyor, kendilerine naçizane özellikle 2017 içerisindeki havuzlarını mümkün mertebe en erken şekilde anlaşarak book etmelerini öneriyoruz ki erken anlaşmanın normal zamanlarda da istisnai durumlar dışında da genellikle faydası bulunuyor.
Kısaca tanımlamak gerekirse halihazırda dalgalı da değil tamamen bulanık bir piyasadayız.
BWT dahil tüm regülasyonların durumu net değil, piyasa net değil, dünya liderlerinin durumu ve ne yapacakları belli değil kısaca neredeyse hiçbir şeyin belli olmadığı bir piyasadayız.
Bu ortamda yapılabilecek tek şey her yerde aynısını duyacağınız üzere olası risklere karşı pozisyon alıp, doğabilecek fırsatları proaktif şekilde değerlendirmek.
Bu bulanık piyasada yeni inşaalarda mevcut durumun özetine bakarsak görülenler aşağıdaki şekilde ve gerek tersanelerimiz gerekse armatörlerimiz sürekli olarak bu tabloları yenilendikçe izlemeli ve kendilerine uygun pozisyonu almalılar. Tabi her zaman önemli olan piyasanın nereye gittiği değil sizin bu ortamda imkan, kabiliyet ve tecrübenizle nerede yer alabileceğiniz ve nasıl başarılı olacağınız.
Bizler de sizlere her konuda destek vermekten memnun olacağız.
Dünya Tersanelerindeki Mevcut Orderbook Analizi | |||
| Mevcut Orderbook | Bu Yıla Ait Siparişlerin Payı (%) | Değişim % |
Bulk Carrier | 23 | 13 | -9 |
Tanker | 21 | 27 | 6 |
Offshore | 18 | 8 | -11 |
Container | 10 | 10 | 0 |
Gas | 6 | 3 | -3 |
Ferry | 4 | 11 | 7 |
Tug | 4 | 8 | 4 |
Dry Cargo | 3 | 3 | 0 |
Miscellaneous | 3 | 5 | 2 |
Yacht | 2 | 2 | 0 |
Cruise | 2 | 4 | 2 |
Car Carrier | 1 | 0 | -1 |
Fishing | 1 | 4 | 2 |
Dredger | 1 | 1 | 1 |
Heavy Lift | 0 | 0 | 0 |
Reefer | 0 | 0 | 0 |
Orderbook Toplamı (%): | 100 | 100 | |
2016 Yılında Siparişte Düşme Yaşanan Gemi Tipleri | |||
| Mevcut Orderbook Payı (%) | Bu Yıla Ait Siparişlerin Payı (%) | Değişim % |
Offshore | 18 | 8 | -11 |
Bulk Carrier | 23 | 13 | -9 |
Gas | 6 | 3 | -3 |
Car Carrier | 1 | 0 | -1 |
Offshore: Pek de şaşırtıcı olmayan bir şekilde tüm Offshore gemi kategorilerindeki siparişlerde bu yıl düşmeler yaşandı.
Bulk Carrier: Handysize ve small bulk dışında bütün Bulk carrier kategorilerinde bu yıl düşme yaşandı.
Gaz gemileri: Siparişteki azalmayı yarıyarıya yaşayan alanlardan biri olarak gözüküyor. LNG gemileri dahil tüm gemi kategorilerinde bu yıl düşmeler yaşandı.
Car Carrier: bu gemiler de düşen bir diğer kategori.
2016 Yılında Siparişte Nispeten Artma Yaşanan Gemi Tipleri | |||
| Mevcut Orderbook Payı (%) | Bu Yıla Ait Siparişlerin Payı (%) | Değişim % |
Ferry | 4 | 11 | 7 |
Tanker | 21 | 27 | 6 |
Tug | 4 | 8 | 4 |
Miscellaneous | 3 | 5 | 2 |
Cruise | 2 | 4 | 2 |
Fishing | 1 | 4 | 2 |
Dredger | 1 | 1 | 1 |
Ferry: Artışta bu yıl özellikle Ro-Ro ve Fast Ferryler başı çekiyor.
Tanker: Aframax, VLCC, small product ve Panamax’larda bu yıl azalma gözükürken diğer tüm kategorilerde pay olarak artmalar gözlenmekte.
Tug: Salvage Tug dışında tüm kategorilerde artma gözüküyor.
Miscellaneous: Coastguard Vessel, Hospital Vessel, Icebreaker ve Buoy Tender dışında tüm Miscellaneous gemilerde bu yıl artış gözüküyor.
Cruise, Fishing ve Dredger: çok önemli oranda olmasa da cruise ve başta trawler olmak olmak üzere balıkçı gemilerine ve yine hopper kategorisi başta olmak üzere tüm dredger kategorilerine ilgi bulunmakta.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder