4 Haziran 2017 Pazar

Dünya Ekonomisi ve Denizcilik Sektörü - Mevcut Duruma Kısa Bakış

Osman Kaya TURAN


Dünya Ekonomisi ve Denizcilik Sektörü - Mevcut Duruma Kısa Bakış

29 Mayıs 2017

Genel görünümdeki belirsizlikler sürdüğünden, Dünya Ekonomisinde herhangi bir olumlu ya da olumsuz tahmin yapmak zor olup;

-          Muhtemel senaryo bu görüntü sürerken dünya navlun talebindeki artışın yıllık % 1,5-2 arasında olabileceğini ortaya koymaktadır.

-          Arz ve talep dengesinin bir türlü kurulamadığı ortamda navlun fiyatları da dengesiz olup, düşük seyrini zaman zaman hafif yükselmeler olsa da korumaktadır.

-          Bilinen en önemli gerçek, dünya filosunun % 75-85’inin yük bulabilmekte olduğudur. En iyi tahminle navlun miktarı yılda ortalama % 2 dahi artsa, arz ve talep dengesine ulaşma zamanını 10 yıl üzerinde göstermektedir. Bu da yeni inşa siparişlerine olan talebi negatif yönde zorlayacak ve hurdaya çıkarma zorunluluğunu gerektirecek gibi durmakta.

-          İkinci el piyasasında Armatörlerin finansal problemlerinden ötürü satmak zorunda kaldığı gemiler dışında, piyasada çok da iyi gemiler bulmak zor gibi. Çünkü düşük markette bu sebeple iyi gemiler elde tutulmaya çalışılmakta ve alınacak miktar, borçlarını dahi karşılamayacağından satılmak istenmemektedir.

-          Ancak ekonomik gidişat ikinci elde market değerlerinin daha da düşebileceği yönünde.

-          Dünya filosunun gençleştiği bu dönemde daha genç gemileri hurdaya giderken göreceğiz gibi.

-          Finansman kolaylığının oluşması durumunda, ikinci el piyasada ya da yeni inşaalarda yeni yatırımcıları ya da büyüyen firmaları görmek mümkün olabilir.

-          Genel görünüm açısından en iyi pazarlar ya da en az riskli olanlar small size gemiler, Ro-Ro ve Feriler olup, koster piyasasında yerli armatörlerimiz açısından yurtdışı kaynaklı baskılar ve korumacılık nedeniyle sıkıntılar yaşanabilir.

-          Genel giderler ve havuz ya da onarım süreçlerinin iyi yönetimi özellikle tersanelerde yoğunluk olan bu dönemde ayrı önem kazanmaktadır. Tersanelerin en büyük sıkıntısı bu dönemde bu yönetimi yapamayan firmalar olacak gibi gözükmekte. Detaylara çok fazla girmek burada mümkün olmasa da bu süreci en iyi yönetenler halihazırda Yunanlı Armatörler ve kendilerinin örnek alınması ayrıca küçük bir tavsiyemiz olacaktır. Nispeten Avrupalı ve Uzak Doğu firmalarının bu konuda daha başarısız olduğunu söylemek maalesef mümkün. Akılcı çözümlerle Yunanlı armatörün imkanlarına kavuşmak da ayrıca mümkün gözüküyor.

-          Son olarak market raporlarının olumsuz yönde olmasının önemli bir nedeni; zayıf ya da iyi yönetilemeyen firmaların sahneden çekilmesi ve güçlü ya da iyi yönetilen sağlam yatırımcıya sahip firmaların yolunun bu sayede açılması anlamına da geliyor. Bu durum finansman sağlayan kurumların da işine gelen bir durum. Kısaca yakın gelecekte denizcilik camiasında ayakta kalabilecek firmalar sadece bilgiye ve bunun yönetimine önem veren firmalar olacak gibi gözükmekte.

Bu vesileyle mübarek Ramazan ayının hayırlara vesile olmasını diler, çalışmalarınızda başarılar dilerim.

Saygılarımla,

Osman Kaya TURAN

 

 

 

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder